Adatvédelmi tájékoztató: A felhasználói élmény fokozása és a személyre szabott legjobb ajánlatok érdekében, valamint kényelmi illetve statisztikai célból weboldalunk  cookikat (sütiket) tárol a készülékén és webszervereken. Ezen adatok tárolásának módját a “Beállítások” feliratra kattintva tudja módosítani. Abban az esetben, ha hozzájárul a sütik használatához, kattintson az OK gombra. Részletesebb információ az "Adatvédelmi szabályzat" menüpontban található.

Zaj és bűz az autóban

Zaj és bűz az autóban

kipufogórendszer félreismerhetetlen zajjal figyelmeztet hibájára: kezdetben halk ütemes gázkifújást halhat a sofőr. Mindez leginkább lehúzott ablakkal, szűk helyen lassan haladva vehető észre, tehát ahol van esély hang visszaverődésre. Később ez a hang egyre határozottabb lesz, és ha ekkor is magára hagyják a hibaforrást, erős zajjal is fokozódhat a jelenség. A hang mellett feltűnhet, szintén nyitott ablaknál, a kocsi alól áradó, az utastérbe könnyen utat találó kipufogógáz-szag. A hang és a szag jelenléte a hiba pontos okát nem határozza meg, annyi azonban körvonalazható, hogy a kipufogó valahol átlyukadt.

 

A kipufogó rendszer ellenőrzése során át kell nézni a dobokat, csöveket és a motortér felől a kipufogócsonk állapotát. Korróziót és kifújás nyomokat lehet keresni, ez utóbbiak kormos környezetükről azonosíthatók jellegzetes korróziós pontokat a cső és a dob csatlakozásai, a dobok peremezései, a csőillesztések, tehát minden olyan hely, ahol megállhat a víz. Ez ellen nem lehet tenni, ugyanis a levegő nedvesség tartalma kicsapódik a hideg fémen a cső belsejében. A jó védekezés a garázs és a rendszeres használat, amely során a kipufogógázok kifújják a rendszerből a vizet (emiatt csöpög kormos víz indítás után a kipufogóból). Azonban előfordulhat, hogy rövid szakaszokon használva a kocsit, a kipufogó nem száradt ki teljesen. A cső belseje sem védhető felület védelemmel (illetve ésszerű költség határokon belül nem), így nagyon fontos a kipufogó anyag minősége.

 

Az autó alá nézve előfordulhat, hogy meglátni a hiba helyét, egy kormos szélű lyukat a fémen, azonban a javításért úgyis meg kell emelni az autót, vagy aknára állni vele, így a hibakeresés is egyszerűbb. Ha hiba nem feltűnő, mert korai, vagy rejtett helyen van (pl. a rendszer felső részén), úgy járatni kell a motort, hogy árulkodjon gázkifújás.
A hiba helye lehet a csöveknél, ezek csatlakozásainál, a dobozokon, a katalizátoron, a kipufogó csonkon, vagy a rezonátoron is. Ezt az utóbbi alkatrészt már jó 30 éve alkalmazzák a gyártók, miként a neve is mutatja, az a funkciója, hogy a motor rezgéseinek a részét elnyerve csökkentse a teljes rendszer rezonanciáját. Annyiban trükkösebb a rendszer többi eleménél, hogy a belseje egy szelvényezett cső, amelyet több réteg fém szövet vesz körül, így biztosítva rugalmasságot és a gázok benn tartását.

 

Az összetettebb és felület védelemmel nem ellátható alkatrész élettartalma az anyag minőségétől függ, tehát, hogy mikorra győzi le a korrózió.
A fémszövet jellegzetessége, hogy a kipufogó többi részével ellentétben elsősorban nem alul kezd átlyukadni, hanem azon a részen, ahol a leginkább képes magában tartani a nedvességet. Ez lehet felül is, ahogy az általunk látott esetben is ez történt.

 

A cserére többféle megoldás adott

 

A gyártók a kipufogórendszert úgy alakítják ki, hogy a rezonátor egy cső szakaszba van behegesztve, tehát nem külön szerelhető, nem bilincses rögzítésű alkatrész. Így cserélhető egyben az egész csőszakasz, de kapható önmagában a rezonátor is, ám így fémvágást, majd hegesztést kíván, tehát más jellegű szakmai felkészültséget követel. Annál gyorsabb a hibaelhárítás, minél kevesebb munkával jár a választott megoldás. Esetünkben a rezonátort tartalmazó csőszakasz jó állapota nem indokolta a teljes szakasz drágább cseréjét, így a szakemberek úgy döntöttek, hogy kivágják a rezonátort és újat hegesztenek a helyére. Mivel a rezonátor ennél a típusnál könnyen elérhető helyen van, végül úgy gondolták, hogy nem szerelik szét a kipufogórendszert, hanem helyben, a kocsin felhegesztik az új rezonátort.

 

A tulajdonossal egyeztetve egy várhatóan hosszú élettartalmú, négyrétegű darabot választottak. A kocsi felemelése után vékony vágótárcsával vágtak ki a helyéről a rossz rezonátor. A vágás helyét az új rezonátor lemérésével határozták meg a régi kivágása után letisztázták a csővégeket, és az új alkatrész bepróbálásával méretre igazították. Ezután jöhetett a hegesztés. Ehhez előbb leválasztó anyaggal befújták a rezonátort, hogy a keletkező szikrák ne égjenek bele a fémszövetbe, mert ezesetben a rezonátor gyorsabban tönkremegy. A hegesztés pontozással kezdődött, ezzel rögzítették a helyére, majd következett a végleges varrat kialakítása. Mikor kész lett, ellenőrizték a folyamatosságát, majd korrózióvédő hőálló ezüst festékkel lefújták.
Az egész javítás időigénye bő 1 óra volt csupán.

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a   áruházunkban!